به سلسلۀ بحث های داغ "زندگی"
ناسیونالیسم از فرایند
تاریخی تا جامعه ی مدنی
جهانی شدن و
ناسیونالیسم
سید نظام الدین وحدت
|
پرابلماتیک
جامعه افغانی ، از دور واقع شدن با جریان دوصد ساله مدرنیته است.
این گسست تاریخی هم اکنون نیز نقش عقبمانده خودرا به نمایش میگذارد
.ما که هنوز دولت – ملت نشده ایم چگونه میتوانیم در شبکه ی جهانی
وصل شویم؟ |
|
مولوی ساختار شکن در معرفت
محمد شاه
فرهود
به مؤلفِ مثنوی
پوهاند عبدالحی
حبیبی
|
محتویات جریدۀ «آزاد افغانستان» از
جهاتی متناسب با اوضاع و احوالی کشور ما بود.بیشترینه مضامینی که
در جریده مجال چاپ یافته بودند سمت و سوی دموکراتیک و آزادیخواهانه
داشتند و از ضدیت با استبداد مزمن و تاریخی خبر میدادند. شماری از
نوشته ها در ضدیت با نظام ارضی ملوک الطوایفی نگارش یافته بودند. و
راه نجات دهقانان بی بضاعت را در تطبیق اصلاحات ارضی عمیق
میدانستند. |
|
جستار دوم
ســــیر تــــاریـخـی فـلســــــفــه
مسالۀ تغییر و حرکت
فرید سیاوش
|
ما در جستار گذشته متوجه شدیم که تالس، آناکسیماندر و آناکسیمنس
معتقد بودندکه همه چیز از یک ماده اولیه بوجود آمده است. اما جان
مساله در این است که این مادۀ اولیه چگونه ناگهان تغییرکرده و به
چیزی دیگری تبدیل شده است؟
در این جستار می پردازیم به شگافتن عقاید فلاسفه معروف همین دوران
پارمنیدس، هراکلیتوس، امپدکلس، آناکساگوراس و دموکرایتوس، پیرامون
این مسالۀ مهم. |
|
ساختارشكنی «سیاست» در چشم
انداز «سیاستِ دِگر»»
|
اندیشه ی دریدایی، اطمینان بخش نیست بلكه اضطراب بر انگیز است، چون
همواره ایقان شكن و دغدغه آفرین است. اما این اندیشه، در عین حال،
با «اوراق كردن» ساخت ها و سیستم ها
( Déconstruction )، شرط و زمینه ی تفكر انتقادی و استقبال پر شور از «روی داد» ی كه
گوهراً نابهنگام، نامنتظره و پیش بینی نشده است را فراهم می آورد. |
|
|
|
|
از میان
مطالب و مقالات |
|
|
|
|
|
|
اعلان خجالتی
برادرانِ بی سُــــــر
الگوی انرژی روسیه ; چالشی در برابر اوپک
انجمن گسترش اندیشه و عرفان مولانا و بیدل
ملت سازی
|
آشوری |
انصاری |
شفایی |
زهما |
مبلغ |
|
|
|